søndag 15. oktober 2017

MP32C64 Datasette Emulator

Da jeg kjøpte min Commodore 64G så fulgte det ikke med en datasette, det vil si den vi gjennom alle år har kalt kassett-spilleren ettersom det var det den gjorde. Det fulgte derimot med en kassett-spiller, men kun av den varianten man kun kan bruke til musikk og slikt - en datasette har en del digitale funksjoner som Commodere-en kan bruke for å kontrollere den.

Med andre ord hadde jeg ingen måte å få lastet inn noe programvare på den, vel... sett bort fra en datasette tilhørende en Commodore 64C jeg også har, men den er i et annet fylke. Uansett, det ser ut til at det er en hel del alternativer og felles for de fleste av dem er at de koster en del penger i innkjøp, ikke det at ikke komponentene som inngår i dem rettferdiggjør prisen. Du har to alternativer i tillegg til å kjøpe en brukt datasette/diskettstasjon, generelt sett en emulert diskettstasjon i form av SD2IEC eller en emulert datasette i form av MP32C64 (eller en variant av den).

I og med at MP32C64 kostet en femtedel av en SD2IEC så kjøpte jeg inn en av disse, for å spare enda mer kjøpte jeg den i kit-form (det vil si at man må lodde den sammen på egen hånd). Ingen SMD-komponenter i sikte, så med en OK loddebolt for hånden så er dette kjappe kvarteret å "skru" sammen.


Med detaljene unna vei så er det bare å grave frem Commodore-en, plugge denne i datasette-kontakten på baksiden og så koble mikrofon-inngangen på enheten sammen med hodetelefon-utgangen på mobiltelefonen. Velg en av de medfølgende MP3 filene og så...

... irritasjon. I og med at enheten ikke har noen måte å kommunisere med telefonen din på, så er den mer eller mindre nødt til å gjette oppførselen. Dette gir en del utslag som i første omgang betyr at når man trykker SHIFT + RUN på Commodore-en så får man ikke den vanlige "Press play on tape", den skipper rett til en blå skjerm - dette er helt normalt.

Du må nå bytte til telefonen og spille av MP3-filen (uten noe som helst filtrering aktivert), i og med at kommunikasjonen mellom enhetene mangler så du nå holde inne SPACE inntil du ser skjermen blinke en gang - blink sakte en gang i løpet av 20 sekunder og du har mistet vinduet ditt.

Forhåpentligvis så begynner den nå å laste inn, hvis ikke må du prøve ut ulike volum-nivåer på telefonen din - vanligvis en plass i det høyeste sjiktet for å se hvorvidt det gjør en forskjell, alternativt så kan det være lurt å prøve en annen kabel (mono-kabler skal visstnok fungere bedre). Funker det? Isåfall, spill en av de medfølgende spillene du fikk sammen med enheten (mest trolig som en del av delt mappe på Google Drive eller Dropbox).


Ghostbusters og Boulder Dash var alltid noen av mine favoritter, ikke det at jeg forsto så mye av Ghostbusters i den tiden; jeg hadde ikke en gang lært alle bokstavene mine på det tidspunktet, så Engelsk og håndtering av budsjett var litt utenfor min rekkevidde. Vel, strengt tatt forsto jeg budsjettering og var svært økonomisk med ukelønnen min, men ikke ikke i spill og sånt. Boulder Dash var bare moro for alle involverte, ingenting som å miste et av livene sine ved å få en diamant i hodet mens noen ser på!

I teorien skal man kunne App-er slik som TAPdancer på mobilen for å lese inn .TAP-filer direkte, men jeg fikk aldri noen av disse til å fungere. Prøvde også en av de medfølgende guider om konvertering av TAP-filer til lyd fra laptop-en, men fikk heller ikke disse til å fungere skikkelig. Det eneste jeg kan tenke meg er at samtlige av MP3-filene jeg fikk inkludert var av kopierte spill som var komprimert ned og dermed lastet inn i en smell, TAP-filene jeg hadde liggende var mer som originalene og hadde dermed langt mer interaksjon med selve kassettspilleren og det var dermed vanskeligere å "treffe" den magiske kombinasjon som skulle få ting til å fungere.

Uansett, når det kommer til MP32C64 så er den en morsom ting å lodde sammen som et lite ettermiddags-prosjekt, men dersom du ser etter en måte å få en Commodore 64 til å fungere uten å slite underveis så er den vanskelig å anbefale. Ser antydningen til at jeg sikkert blir å investere i en SD2IEC en gang i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar