søndag 15. april 2018

sudo make stuff

Fortsatt den samme 3D-printeren som omtalt tidligere, Geeetech i3 Pro B og nå som det meste mekanikk og elektronikk er kommet på plass, så mangler kun de små detaljene som å få extruder-en, den greia til venstre, til å gjøre sin del av jobben sin. 

Fikler med ting, prøver å presse den medfølgende rosa filamentet nedi, men får ikke noe napp fra mekanismene på innsiden. Sjekker motoren, fungerer som den skal og etter litt browsing så viser det seg at Geeetech ikke bare laget en manual om alt som skal til for å skru ting sammen, ser ut til at det også var en User Guide jeg har oversett; et øyeblikk så var jeg bekymret for at de hadde etterlatt meg til å finne ut av de praktiske tingene helt på egen hånd. Kunne sikkert spart meg for en haug problemer ved å lese den, men som du vet så leser ekte menn ikke manualer [annet enn i smug] så lat gjerne som om jeg ikke sa noe om akkurat den saken.

Ifølge manualen så er det visst ikke nok å stappe filamentet oppi røret, da skjer nøyaktig det man burde forvente hvis man ikke visste noe som helst om 3D-printere - absolutt ingenting! Man må trykke ned på den fjærbelastede mekanismen og så fikle litt rundt med den for at den skal komme på plass. Enkleste ser ut til å være å fikle til man ser at det begynner å lekke smeltet plass fra undersiden av extruderen, den nederste delen av greia som håndterer alt som har med filament å gjøre. Da var den saken grei, men tenkte dessverre deretter at det kunne være en idé å fjerne filamentet istedenfor å la det lekke overalt. Vel,det står helt bom fast og det var kun noen timer senere på youtube jeg fant ut at fremgangsmåten for å få ut filamentet innebar er å dytte til filament lekker ut i bunnen ut for så å nappe det ut. Ting som sikkert står i manualen, men så har jeg ikke akkurat lest den.

Uansett, med filament lekkende ut så virket det i alle fall litt som om at jeg hadde prestert å bygge noe som gjør litt 3D-aktige printergreier, men etter all fiklingen jeg gjorde tidligere så sto plutselig alt av filament bom fast uavhengig av temperatur. Til slutt krøp jeg til korset for å se etter hjelp, men noe uspesifikt å søke etter hjelp til å fikse omtrent alt på ting jeg ikke en gang er sikker på hva heter. Jeg er ingen mekaniker, så med mindre bilen mangler noe så åpenbart som et dekk så har jeg lite håp om å reparere ting.

Med 3D-printere kan man i det minste gjemme den under sengen, om enn bare for å slippe å bli påminnet om hva man hadde betalt for den. Nei, bort med negative tanker - falskt overmot er holdningen verden forventer så da er det bare å brette opp ermene igjen! I morgen.

Morgenen etter så var man for trøtt til å bekymre seg om gårdagens problemer, så da tenker man at alt som ikke fungerer umulig kunne bli verre av å skru ting i småbiter. Extruderen ble skrudd av festet med to skruer på undersiden, noe som både var unødvendig og definitivt upraktisk ettersom jeg kom borti den varme biten med fingeren og endte opp med et lite søtt brannsår. Noen saftige gloser senere fjernet jeg isteden skruene som holdt fast viften og tydeligvis kjøleribben, men man må nesten spørre seg hva hensikten med denne er? Man ønsker selvsagt ikke at filamentet smelter mellom tannhjulene og alt det, men hvor mye varme fjerner denne når alt den er i kontakt med er av hardplast? Kan sikkert ikke skadde, dessuten så ser den veldig high-tech ut!

Feilen åpenbarte seg heldigvis når viften og den litt bortkastede kjøleribben ble fjernet, ser ut til at jeg i forsøket på å fjerne filamentet hadde kuttet det - det som skjedde nå var at den resterende enden ble stående nedi den varme biten. Det jeg hadde lagt til av nytt filament gikk ikke rett nedover i mekanismen, den bestemte seg heller for å følge det runde hjulet hele veien rundt. Glemte selvsagt å ta et bilde for å vise nøyaktig hvor teit jeg hadde vært kvelden i forveien, men så kan man i det minste nå være i stand til å forstå mekanismene siden man nå også har sett extruderen i småbiter (den kom ferdig montert).

Lærdommen man kunne håpe å få ut av alt dette er at filamentet må gå omtrent rett ned gjennom extruderen for å fungere som alt er ment å gjøre... Krever tydeligvis noe mer kontroll enn å bare stappe den nedi, noe som kan være en innøvd ferdighet alle med en fungerende 3D-printer alle har; kunsten å få filament lagret og oppbevart på rull til å ligne på noe rett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar