onsdag 21. mars 2018

En porsche snubler frem til startstreken...

Datamaskinen Atari 800XL ble lansert allerede i 1983 og var tiltenkt å ta av som en kule i julen det samme året, men når man rett og slett ikke får maskinene i hyllene tidsnok så blir suksessen målt opp mot hvem som har penger igjen etter jul. Maskinen i seg selv var en kraftig oppgradering fra de tidligere 400/800-modellene og med sine 64K RAM, støtte for 256 farger og en prosessor som var nesten dobbelt så rask som den benyttet av Commodore 64 så ble den regnet som et råskinn!

Hva dette i så fall har med en Porsche å gjøre er vanskelig å si noe om uten å grave i historisk grums, den korte versjonen var at det Commodore-orientere databladet Zzap! en gang i 1985 refererte til Atari-en som en Porsche i og med at den til sammenligning med Commodore 64 var i stand til å kjøre spillet Dropzone i 250% av hastigheten! Selvsagt ble Commodore-maskinen straks referert til som en BMW, sånn for å illustrere at ikke akkurat noen av dem enda var helt for vanlige folk. Mulig den siste var min tolkning.

Selvsagt så var sammenligningen utelukkende basert på rå prosessor-kraft, ikke hva man kom til å se i det gjennomsnittlige spillet. Atari hadde selvsagt sine egne spesialbrikker slik som ANTIC og GTIA for å hovedsaklig bidra i genereringen av henholdsvis grafikk og farger, så var disse hovedsaklig en komprimering av andre logiske komponenter for kostnadsbesparelse fremfor å tilby avansert funksjonalitet sammenlignet med Commodore 64-maskinens VIC-II. På lydsiden hadde Atari-en sin POKEY mot Commodore 64-ens nå legendariske SID (musikk) - de fleste ser ut til å trekke frem POKEY når det kommer til lyder mens SID-en trumfer på alt av musikk.


Annonsen ovenfor er fra det norske databladet Mikrodata fra november 1984 og selv om maskinen opprinnelig hadde en veiledende utsalgspris på 5450 kr, knappe halvåret før, så de hadde tydeligvis fått med seg at den langt mer ettertraktede Commodore 64 i samme periode hadde blitt mer enn halvert i pris. Billigste pris på en Commodore 64 i den samme utgaven oppga en pris på 2750 kr, så noe kreativ hadde i alle fall foregått! Trengte man virkelig å liste opp indikator-lampen som en indikasjon på at maskinen var påslått? Det er fryktelig irriterende at den mangler på en ZX Spectrum, men vi snakker tross alt om en enkeltstående LED-lampe og man burde strengt tatt kunne forvente såpass på en maskin til det trippelte av prisen!

 I andre deler av verden solgte Atari bøtter og spann av spillmaskinene basert på at folk ønsket å se de gode gamle Arkade-spillene på TV-en hjemme, men her i Norge var disse langt mellom så den store gjenkjennelsen tror jeg ikke telte for mye. Det alle derimot her til lands hadde fått med seg var at spillene bokstavelig talt florerte (egentlig ikke bokstavelig) på Commodore-maskinen, men med den reelle prisen tatt i betraktning så kom og forsvant Atari-en i stillhet.

Idiotisk nok fant jeg en annonse for spill fra AtariSoft der man i samme periode reklamerte med flere av stortitlene som Pole Position, Donkey Kong og Pac-Man for Commodore 64, Apple II og IBM PC, mens datamaskinene fra deres egen maskinvare-divisjon ble ikke en gang nevnt! Jeg måtte faktisk bla gjennom gamle blader hele veien fremover til 1985 før jeg fant en annonse der man reklamerte med tilgjengeligheten av spill for plattformen, da selvsagt ved siden av Commodore 64, ZX Spectrum og Dragon 32. Utover de betalte annonsene fra leverandøren selv, så var innlegget nedenfor det lengste jeg kunne finne fra brukermiljøet innad i Norge. Knut Erik fra Lyngdal, jeg prøvde å finne deg på Facebook uten å komme noen vei med det - ville bare forsikre meg om at du omsider fant noen du kunne dele interessene dine med!


Med kalenderen godt over på 1985 så var XL-maskinene var maskinene mer eller mindre lagt døde, det meste av spillutvikling for maskinene stoppet nesten helt opp i påvente av den kommende 16-bit generasjonen - deriblant også Atari ST. Det som sto igjen på lagrene ble dumpet ut på de markedene man tradisjonelt sett ikke at man skulle ta seg råd til å kjøpe maskinene fra den nye generasjonen, en stor del av dem endte opp Øst-Europa. Spesielt Polen skulle vise seg å trykke den til sitt bryst, selv den dag i dag finner man at det kommer en jevn strøm med programvare og maskinvare-forbedringer fra landet.

Min egen maskin ble ikke kjøpt innenfor Norges grenser, den som så mye annet av elektroniske godsaker fra denne tidsperioden ble pakket godt inn og sendt til meg fra Storbritannia. Jeg måtte selvsagt betale for den og med bud-runden som referanse så det en konkurranse der kun den mest finansielt ufornuftige kunne klamre seg helt til topps. Nesten like viktig så kom den med en håndfull spill på Cartridge, deriblant en håndfull klassiske slik som Pac-Man, Star Raiders og Centipede!


Det er likevel noe helt spesielt med gamle maskiner slik som denne og da snakker jeg ikke om grafikken - dagens generasjon vil nok se på maskinen som komisk dårlig sammenlignet med den siste XBOX-en, men hva annet enn gammel og utdatert elektronikk har man å finne i dem? For oss er de er først og fremst minner, minner som man med litt tid og kunnskap  fortsatt kan gjenoppdage den dag i dag! Hun som solgte maskinen fortalte at den hadde blitt kjøpt ny av faren hennes, sammen hadde de tilbrakt mange timer i forsøket på å slå den andres høyeste poengsum. Faren gikk bort for ikke så lenge siden og maskinen ble dermed lagt ut for salg på ebay, men hun var glad for å se den gå til noen som kom til å ta vare på og vedlikeholde den i årene som kommer!

Så hvordan står det så til med maskinen nå som jeg har fått den i hus? Vel, det er definitivt en lengre historie for en annen gang... Likevel, måtte inkludere et skjermbilde for å vise hvordan det står til med Porschen min; så langt så kan det se ut som at den ettertenner, skrangler og lekker olje overalt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar