lørdag 3. februar 2018

Attpåtil en konge...

Kongen av datamaskiner på 80-tallet var utvilsomt Commodore 64, jeg mener i alle fall å huske at den var helt konge... for å bruke et skikkelig Stamsund-uttrykk, ikke det at de oppfant uttrykket i sin tid - de var bare de siste til å oppdage det! OK, så er jeg fra en plass i nærheten og dermed knapt nok objektiv, men sånn er det bare - man husker vanligvis kun de beste, de verste og de mest irriterende av de man møter i løpet av et langt liv!

Det var vel egentlig det meste av genuin visdom jeg har plukket opp underveis, men så var det vel noe om at man aldri bør håpe på å leve i interessante tider. Jeg husker nyhetssendingene på 80-tallet, de var drit-skumle; virket som om det knapt gikk en måned uten fulle russere med tilgang på atomvåpen, smeltende atomkraftverk og en Gulfkrig der tilsynelatende mesteparten av verden gikk fullstendig bananas! Vel, i det minste så hadde vi Commodore-maskinen, Miami Vice og Indiana Jones å glede oss over. I dag så kan det virke som om at alle har blitt enige om å overlate makten til en håndfull av de klassiske Bond-skurkene.

I det minste så har jeg fortsatt min Commodore 64C, min Commodore 64G og etter en serie Twitter-meldinger fra verdens største 3-åring så endte jeg opp med å kjøpe enda en. Trengte jeg den? Ikke i det hele tatt, men jeg ville ha esken. Helt til jeg oppdaget at alle esker er nummerert, så da kunne jeg ikke akkurat putte min egen maskin oppi så da måtte jeg nesten beholde den også.

I tillegg til å være i perfekt stand, pent plassert oppi sin egen nummererte eske så var det en annen egenskap jeg fant fryktelig fascinerende, hvor enn absurd den måtte være for alle andre enn meg selv; den kom sammen med den originale kvitteringen fra DataTronic.


Hva som er så morsomt med dette? Vel, som man kan se av kvitteringen så ble maskinen kjøpt inn som en del av et pakketilbud 21. januar 1990, inkludert en Joystick av typen QuickShot II Turbo med autofire så endte hele sulamitten opp med en samlet pris på 2510,52 kroner inkludert merverdiavgiften. Produktkatalogen for  DataTronic fra 1990-1991 er tilgjengelig på nett, relevante utsnitt fra katalogen er som følger:


Tilsynelatende så er ikke prisene de samme, men når man korrigerer for at prisene i katalogen er oppgitt inkludert merverdiavgiften (20% i 1990) så ender man opp med de eksakt samme prisene som er oppgitt på de ulike varelinjene på kvittering. Morsomt, ikke sant? Muligens detaljer som kun kan underholde en økonom, men for de maskinene man ender opp med så er det noe i det å vite nøyaktig hvor de kom fra.

Selvsagt, med en ny maskin så er det ikke nok med å bare montere opp hele pakka foran TV-en i stua, man må selvsagt starte opp noen gamle klassikere... Du vet, bare en liten 2 timers økt for å verifisere at alt fungerer slik det skal. På en av de gamle diskettene fant jeg den gamle kopien min av The Great Giana Sisters, så da ble jeg sittende og spille hele veien gjennom selv det siste nivået. High Score ser ut til å være urørt fra hvor enn jeg opprinnelig fikk denne disketten fra, ikke mye jeg kjenner igjen derfra så enten var jeg fullstendig håpløs eller så hadde det aldri falt meg inn å lete frem en Engelsk-Norsk ordbok for å finne ut hva som står nederst på skjermen. Sikkert det siste.


1 kommentar:

  1. Hei Jeg lurer på den kvitteringen, er det slik å forstå at den fulgte med i en ny anskaffelse du gjorde i Januar 2018. Står det Nils H på selve postoppkravet? Jeg gav fra meg en 2 maskiner og den ene hadde alt originalt med kvittering. Dette ble gitt vekk i Januar 2018 og ble lagt ut av noen andre på finn.no.- Hadde vært gøy å kunne vite om dette er den samme.

    SvarSlett