fredag 29. desember 2017

Rekker lenger enn de fleste...

Har bladd gjennom en del utgaver av magasinet Hjemmedata, digitale kopier som sådan på Nostalgi-seksjonen av nettsiden til Stone Oakvalley Studios, på leting etter referanser til MSX-datamaskinen min - Spectravideo 738 X'Press. Utover en komplett omtale av maskinen i utgave 8 fra 1985, så har jeg funnet en del annonser for maskinen da jeg synes disse nå til dags er morsomt å titte på - dessuten, tekstlesning og sånt er ikke det dagens samfunn er forberedt for.

Den første annonsen er fra Hjemmedata utgave 7 fra 1985, mer eller mindre den tiden da maskinen ble lansert i Norge - som man kan se så var det en sterk fokus på en hel haug med standardiserte funksjoner og tilkoblingsmuligheter, ikke spesielt rart de sier den rekker lenger enn de fleste. En av de tingene som jeg synes er litt pussig er at det ikke er mer fokus på at den har 3.5" diskettstasjon, noe jeg i alle fall på den tiden ville følt var hypermoderne - spesielt sammenlignet med det faktum at de fleste lastet spillene sine inn fra kassett på den tiden.




Nærmest et år senere så ser vi at prisen på maskinen er halvert, lovnaden om kjapp levering mest trolig et resultat av de holdt på å brenne inne med et stort lager av disse maskinene. Atari ST var annonsert med reklamer i det samme bladet der den ovenfor sto på trykk, etter hvert med en forventning om å kunne møte det opprinnelige prispunktet til SVI-738 (u/monitor), så i en verden der alle sparte til en Atari ST og etter hvert begynte å sikle over ryktene om en prisvennlig Commodore Amiga så var slaget mer eller mindre tapt. 



Vet ikke hvor mange man endte opp med å selge i Norge, men av det jeg kunne huske fra tiden så var det Commodore 64 som telte mens de med store penger på bok etter hvert skaffet seg en Commodore Amiga. MSX-en tror jeg var en ettertraktet maskin i en kort periode innenfor avgrensede områder, men ble kjapt overskygget av 16-bit alternativene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar