onsdag 25. oktober 2017

Vendex HeadStart Plus

Snublet over denne maskinen her om dagen, det som fulgte var at jeg selvsagt helt tilfelding motvillig og med vilje klikket på knappen for å kjøpe den. Burde kanskje sjekket transportutgiftene først, men i fascinasjonen av å ha snublet over en maskin i denne standen så glemte man å sjekke med det resultat at man kjøpte en hel haug metall sendt med flyfrakt fra Topeka, Kansas, USA. De har kanskje en aggressiv seksåring til president, men de er i det minste fortsatt villig til å selge meg uimotståelige produkter jeg egentlig ikke har råd til.

Ser ut til at denne maskinen føyer seg inn i rekken maskinvare jeg har, men resten av verden har glemt eller ignorert fullstendig. Firmaet, nå mer eller mindre visket ut fra historiebøkene var opprinnelig basert ut fra Nederland, men solgte også maskiner i USA - der denne maskinen kom fra. Markedsstrategien deres baserte seg ut fra at der konkurrentene solgte maskiner som kostet det dobbelte, så passet de på å levere det absolutt minimale av tekniske egenskaper i en så brukervennlig pakke som overhodet mulig.

Helt glemt er derimot ikke den første maskinen de lanserte, Vendex Turbo-888-XT i 1987 og den brukervennlige biten kom i form av programvaren Vendex HeadStart. Maskinen jeg har er merket Vendex HeadStart Plus så ved første øyekast ville man vært fristet til å anta at dette var en rebrandet modell for å passe sammen med reklamekampanjene slik som den nedenfor gikk mer eller mindre uforandret i årene fra 1987 til 1989. Spesielt i og med at begge maskinene var XT-maskiner, men under lokket var de svært forskjellige - HeadStart Plus hadde alt integrert på hovedkortet mens Turbo-888-XT til og med hadde prosessoren på et separat ekspansjonskort!


Klarte aldri å finne spesielt mye informasjon om når denne ble produsert i og med at fra 1987 så var alt av diskusjon og reklame i tilgjengelige datablader orientert rundt Turbo-888-XT, disse var mer eller mindre uforandret frem til 1989 da HeadStart II og III plutselig dukket opp i små annonser bakerst i bladene. Med andre kan man ikke si mye annet enn at den sikkert kom ut en gang i 1988, kanskje til og med som et siste lavpris-alternativ for de som ikke hadde råd til å kjøpe en HeadStart II.

Innmaten maskinen opprinnelig hadde har jeg liten oversikt over, kanskje i og med at til 1988/1989 å være så var den ikke mye å skryte over. Dette var tiden da man ønsket å kjøpe en 286, 386-en var annonsert og ble over tid tilgjengelig for de rikeste kongene i Europa om enn ikke et alternativ for resten av oss. Kjernen i dette beistet av en maskin er en forenklet utgave av 8086, det vil si en 8088 begrenset til en 8 bit buss - med andre ord halvparten av det man ville ha. Ser ut derimot til at jeg hadde en god slump flaks ettersom den tidligere eieren hadde tatt seg råd til den tilhørende co-prosessoren, så da slapp jeg å spore opp denne på et senere tidspunkt.



Husker du den biten om at Bill Gates en gang sa at 640 KB RAM skulle være nok til det meste, vel det er alt denne maskinen har så har man i det minste muligheten for å teste det ut. Strengt tatt så sa han mest trolig ikke det, han har i alle fall brukt mye av tiden sin på å hardnakket benekte det. Han har sikkert sagt noe om at folk flest hadde tilgang på 64 KB, så da burde 640 KB sikkert være en hel haug - eller noe i den dur, vil jeg gjette. Samme greia det, men han hadde sikkert ikke forventet at man skulle fortsette å gjøre det å grave opp den døde hesten for så å piske den enda mer til en årlig affære.

Av annet snacks som var montert i maskinen, så fant jeg følgende perler hvorav det første av alle ting er en Game-port kombinert med en PS/2 kontakt for mus - tror dette kortet kom som standard med maskinen, ikke det at jeg så for meg at noen kjøpte denne for å spille spill. Det neste kortet er en harddisk-kontroller og selv om dette var en opsjon tilgjengelig på maskinen så var det ikke gitt at alle maskiner ble levert med noe slikt, noe man kan dedusere av det faktumet at maskinene fortsatt kom med to diskettstasjoner som standard - en for operativsystemet, den andre for de tingene du synes er viktig... spill og alt annet enn regneark, regneark er for gniere for folk som samler på ting som dette tør ikke beregne pengene brukt på slikt!


Ting ser definitivt lovende ut og med et par dager på å fundere på hvorvidt jeg tør skru på maskinen, så bryter jeg etter hvert sammen og samler det lille jeg har av mot... samt et brannslukningapparat! Faller meg heldigvis inn etter hvert at dette var en maskin som har tilbrakt mesteparten av livet sitt i USA, så noe må gjøres med strømmen for til tross for hvor enn mye den skryter av å støtte både 115v og 220v så stoler man nesten ikke på at den er i stand til å avgjøre sånt helt på egen hånd til tross for at det ikke er noe knapp for det på baksiden som forventet.

Plugget i ledningen og det er da man tenker på at man kanskje burde sjekket inni maskinen først, heldigvis så sto ikke kontakten i veggen så da fikk man en sjanse tell! Ser ut til at de gjemte valget for spenning på innsiden av kabinettet, overhodet ikke der man i dag hadde forventet å finne den.


Uansett, flipper bryteren og kobler til strømmen. Viften bråker noe helt for jævlig etter 20 år på ræva for å ta det på nordnorsk, men den snurrer i det minste og det faktumet at lysene på fronten lyser opp så er jeg optimistisk. Skjer ikke stort mer, men etter noen minutter flipper den totalt ut ved at diskettstasjonene plutselig vrir seg i smerte for så å stoppe igjen.

Har ikke en CGA-monitor jeg kan koble til, det gamleste alternativet jeg har innomhus, eller utomhus for den saks skyld, er en en LCD-monitor med VGA inngang så inntil videre har jeg ikke mulighet for å se stort mye. I det minste har jeg ikke startet noen nye elektriske branner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar