onsdag 18. oktober 2017

Så skitten, så altfor skitten...

Jeg kjøpte min Commodore C64G for ikke så veldig lenge siden og den var skitnere enn bilder er i stand til å korrekt reprodusere, jepp den var så absolutt fullstendig utastbar. I alle fall etter at man hadde konkludert med at maskinen fungerte og en rengjøring dermed havnet på listen over prosjekter som det var noe poeng i å fullføre.

Du tenker kanskje at jeg ignorerte alt støv jeg måtte ha på hjernen for å teste MP32C64 Datasette Emulator, men det har så absolutt mer å gjøre med det faktumet at jeg i bunn er litt lat. Det tok bare litt tid før jeg giddet å fabrikkere enda flere tåpelige vitser om rengjøring - hadde jeg noen i utgangspunktet, du får bedømme ut fra Så gjør vi så når vi vasker vår Amiga 500. Du fant ikke noe overhodet morsomt i innlegget? Vel, da lurte jeg deg i det minste til å skumme innlegget. Ha! Ha! Ha?



Uansett, kabinettet er kun holdt sammen av 3 skruer - kabinettet er generelt sett bare hengslet i bakkant selv om min knirket som bare fankern i forsøket på å åpne den opp inntil jeg til slutt bare måtte måtte bruke en liten mengde rå makt. På bildet ovenfor til høyre er alt fjernet, men følte for å inkludere den for å illustrere nøyaktig hvor svart man ble på fingrene av å ta på noe på innsiden av den. Tror denne på et eller annet tidspunkt må ha vært oppbevart i garasjen, men så ryktes det til at luften i Oslo der den kom fra bare er sånn  - vi her nord koser oss med litt for mye kjølig vind fra fjellene, eventuelt så har vi bare høyere standard (alt etter hvem man intervjuer om saken).

Generelt sett en god ide å bare knipse noen bilder av det meste av kabler man ender opp med å nappe ut, da vet man hvor alt går. Selve RF-skjoldet, eventuelt den sølvpapir-dekte pappen de har stappet inn i maskinen var kun for syns skyld på 80-tallet. Rundt gjettet så omgir vi oss med 100 gangen mengde stråling med mobilene våre ved siden av hodeputen vår uansett, sånn i tilfelle det kommer en Facebook-notification eller en Tweet som ikke kan vente til morgenen kryper seg innpå. Jepp, ikke noe å samle på, så videre til mer viktigere saker.


Endte opp med å måtte skrubbe de verste delene av hovedkortet med Isopropanol, av en lavere prosent fordi vi bor i Norge. Her er alt sånt regulert opp og i mente i tilfelle noen skulle føle for å drikke djevelskapen, ingen som har snakket om ekstra tillegg for å gjøre Tequila enda mer udrikkelig, men på den andre siden så regulerer vel den biten seg selv ved at man til slutt kun har råd til de tingene som smaker marginalt verre/bedre (smak selv: Tequila-en selvsagt, Isopropanol eventuelt begge deler er giftig og bør unngås). Brukte en liten tannbørste for å få sakene til å vare lenger - vet ikke om det gjorde noen forskjell, men alt jeg har er en liten flaske som sikkert var feilmerket da den kom gjennom postsystemet.


Når det kommer til tastaturet vist ovenfor til venstre så har jeg en sånn dings man skal bruke for å dra ut tastene uten å knekke litt for mange av dem, men inntil jeg har så mange maskiner at jeg kan teste uten å risikere noe jeg ikke har råd til å fikse så blir det kun rengjøring der de er. For rengjøring brukte jeg lo-frie pussefiller ment for å polere biler og båter fra Biltema, nedsprayet i JIF vindusrens for å skrubbe selve tastene - på de trangeste plassen brukte jeg en butt smørkniv for å gnikke fillene godt oppetter knappene. Ellers så sprayet jeg ren undersiden med trykkluft, så får vi håpe at det skulle bli tilstrekkelig.

Maskinen ble så skrudd sammen og alt var fryd og gammen inntil jeg skrudde den på og fikk ikke lys på den. Etter å ha grått en del modige tårer koblet jeg den opp til TV-en og der fungerte alt fint, så det kunne hende jeg bare hadde drept LED-lyset. Holdt en annen LED-lampe opp mot pin-ene og ingenting. Det kom flere tårer mens jeg lette frem multimetret og, når satt til å pipe infernalskt på kontinuitet oppdaget jeg at den midterste pin-en var jord og ikke positiv som jeg antok. Når man har en 3pin kontakt og en 3pin kabel, ville det ikke være logiskt å tenke at Commodore hadde designet det slik at den fungerte i uansett posisjon så lenge man klarte å matche dem mot hverandre? Vel, nå har jeg lært leksa om å anta ting når det kommer til disse gutta. Som man ser av bildet ovenfor til høyre så må kabelen henge et hakk utenfor, noe jeg hadde visst dersom jeg hadde tatt et brukbart bilde først.

Forskjellen er slående, i alle fall psykologisk og da mener jeg ikke den mentale slitasjen av å feilkoble ting under monteringen. Får avslutte med et før- og etter-bilde, så får man gi seg selv et klapp på skuldra over at det heldigvis vises en forskjell. Skinnende rene vinduer som lovet, eventuelt også taster kan det virke som!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar