lørdag 23. september 2017

Oppgraderte til Amiga 1200!

Det var vel bare et spørsmål om tid før det ble kjøpt inn en Amiga 1200. Selvsagt ikke noe jeg trengte, eller i det hele tatt hadde en moderne unnskyldning for å kjøpe - unnskyldning om at den skulle hjelpe til med leksene og alt sånt gikk vel ut på dato sammen med artisten tidligere kjent som Prince.

Lekse-hjelpen, ja - selve maskinen og artisten tidligere kjent som Prince, aldri! Maskinen kom ut i salg i januar 1993 i Norge, en håndfull måneder etter den rimeligere Amiga 600 som var men å erstatte Amiga 500 selv om oppgraderingene der kun var for å gjøre den billigere å produsere for Commodore.

Amiga 1200 var derimot den første reelle oppgraderingen på Amiga-plattformen - ja, jeg vet at Amiga 2000/4000 eksisterer, men de var folk med hårreisende mengder penger så jeg regner ikke med dem (tror ikke andre gjorde det heller). Du fikk 2 MB Chip RAM rett ut av pakken samt en DOBLING av hastigheten til hele 14,19 Mhz, så her snakker vi om en fremtidsrettet oppgradering og da har jeg ikke en gang nevnt AGA-brikkesettet!

Og, overraskende nok så må vi nå snakke om AGA-brikkesettet! De fleste utviklerne ville ikke lage noe som ikke kunne kjøre på A500/A600 så det var i utgangspunktet ikke så veldig mange titler som støttet det, men de titlene som etterhvert ble laget hadde langt bedre grafikk og høyere oppløsninger (for de med gryn nok og plass nok til en Commodore-monitor). Uansett, der har du grunnen til at jeg og sikkert de fleste andre kjøpte den.

Endte opp med å importere min fra Storbritannia, klarte ikke å finne en norsk selger som var villig til å gi slipp på sin egen maskin. Fikk den langt billigere enn jeg hadde forventet å måtte betale, rett og slett fordi den ble annonsert som utestet og som en "Amiga A1200" - det betydde at det knapt var noen andre som bydde på den og den gikk for 600 kr mindre enn andre jeg har sett solgt på Ebay. Et viktig Ebay-tips for store besparelser der ja!


Se ovenfor til venstre for bilde av maskinen plassert over min Amiga 500, som man kan se så er denne også i en langt penere stand når det kommer til fargen på kabinettet. Dessverre ser det ut til at denne har falt i gulvet en gang, og har fått en kraftig bulk ved siden av diskettstasjonen så det kan hende jeg må kjøpe et nytt gammelt kabinett på et eller annet tidspunkt når jeg får råd. Som man kan se så var den fortsatt forseglet, så da vet man at ingen har hverken fiklet med den, eller sørget for å bytte ut kapasitatorer så maskinen må vel kunne regnes som work-in-progress!


Jeg hadde veldig lyst til å fyre opp maskinen det sekundet jeg fikk den, selvsagt, men med tanke på at den så ut til å være fylt til randen med støv (bildet i starten er etter rens) så tok jeg ikke sjansen. Som man kan se ovenfor til venstre så ser diskettstasjonen langt mer forberedt på å starte en brann fremfor å streame spilleglede ut i stuen. Hovedkortet (revisjon 1D4) vist ovenfor til høyre er tilsynelatende plettfritt, heldigvis ikke spor etter sukkerholdige drikker å se her - kun noen gjenstridige støvkaniner.

Etter å ha skrudd alt sammen og fyrt opp maskinen så sa ingenting poff, alle av husets sikringer var til og med fortsatt intakte så da er man fornøyd! Koblet til til TV-en så får jeg opp Kickstart 3.0 uten synlige forstyrrelser så da er man ekstatisk! Setter inn en diskett i diskettstasjonen og ingenting skjer så da er man deprimert!


Vanskelig å se på bildet ovenfor, men kan se ut til at smellen maskinen på et tidspunkt hadde vært utsatt for hadde hatt tilstrekkelig energi til at deler av skjoldet på diskettstasjonen har krøllet seg sammen. Utover det estetiske, så kan det tyde på at det er en grunn til at diskettstasjonen ikke fungerer. Fikk heldigvis testet med diskettstasjonen som fulgte med min Amiga 500, og selv om den ikke fysisk passer inn i en Amiga 1200 så fikk jeg i det minste verifisert at maskinen i seg selv fungerer. Ekstatisk igjen!

Fant tegneserien jeg åpnet med i dNh nummer 2 fra 1993, inkluderer også annonsen for maskinen fra samme blad nedenfor. Så fristende, og nå som jeg har den så trenger jeg ikke lenger stirre håpefull på annonsen lenger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar