torsdag 21. september 2017

Omtale av AST Advantage! 6066d


Du forventet sikkert min egen omtale av maskinen her, gjorde du ikke? Vel, på en måte gjorde jeg allerede det tidligere som en del av innlegget AST Advantage! 6066d. Manglende karakter og objektiv vurdering av maskinen i det innlegget? Det er over 20 år siden maskinen var ny og med tanke på at de fleste kastet dem på søppelfyllingen for nærmere 20 år siden, så er man på dette tidspunktet bare glad for å i det hele tatt eie en som fungerer.

Jeg fant derimot en omtale av maskinen i et tidsriktig tidsskrift, mer spesifikt fra Kanadiske The Computer Paper utgave 4 fra 1995. Før vi kommer så langt som å inkludere innholdet så må jeg allerede nå selvsagt innrømme at dette er en omtale av Adventure!-utgaven av maskinen, med andre ord AST Advantage! Adventure! 6066d (de likte store navn og mye utropstegn får man si). Hvis man refererer til Computer World Norge fra april 1995 så ser man at denne hadde pris 12.485 kroner inkludert moms, mens den jeg da har var den "billige" versjonen med oppgitt pris 9.995 kroner inkludert moms. Omregnet til dagens valuta, så tilsvarer den billige maskinen en investering på rundt 16 000!

Så, hva hadde så den godeste kanukken (flott fornorsking der ja)  Jeff Evans å si om maskinen...


Au!... "Hvis du er nysgjerrig på å finne ut hva de fattige holder på med, så ta en titt på tilstanden på 486-landskapet." Så ikke bare gir han maskinen en oppgradering til 100 Mhz som den ikke hadde (kun 66 Mhz på denne), men i det minste føler han for å antyde at man i det minste får veldig mye crap med maskinen. Alt det crap-et min maskin ikke hadde, fordi den jeg har var den billige versjonen uten alt dette.

Får avslutte med en del av sammenligningene gjort med de andre systemene i det samme bladet (flere i selve bladet). Legger raskt merke til at vinnerne raskt ville kostet noen flere raske tusenlapper, men med tanke på at AST ikke inkluderte en monitor i pakken så disse ville nok ha fløyet uansett. Tror jeg hadde følt for å gråte hvis jeg så en slik omtale av noe jeg nettopp hadde brukt 20 000 kroner på!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar