fredag 8. september 2017

Gotek-diskettstasjon for Amiga

La oss være helt ærlig, de fleste av oss kjøper [kjøpte?] ikke en Amiga for å putte originale disketter inn i dem. Man kjøper spillene originalt og så kopierer man diskettene for egen bruk, det står til og med anbefalt i manualen - fordi vi alle vet at disketter, spesielt de fra tidsalderen rundt Amiga-ens råtner på rot det sekundet vi vender ryggen til dem om enn bare for et par sekunder. Original-diskettene, de skal være pent og pyntelig lagret i esken de kom i. Mmmm, collectimables!

Så hvorfor ikke hoppe over diskett-stasjonen og bare bruke harddisk? To ting; penger. Det var kun en ting, men det er så mye penger at det regnes som to. Annonsen til venstre er fra 1991 og i 1991-penger så vil jeg anslå at kun de fem rikeste kongene i Europa hadde råd til den i tillegg til maskinen, i dag tror jeg du må ofre en geit for å overbevise en samler om å gi den fra seg for 5000 kr. Etter hvert oppfant man også goder som WHDLoad, men har ikke fått den til å fungere uten 1 MB chip RAM og 2 MB FastRam så da vil man vel være på markedet etter en minne-utvidelse som på den tiden lå på rundt 3000 kr ekstra. Jeg er fra en god familie, men har ikke sett stort til kongelig kronasjer.

Den mest populære løsningen for tiden er å kjøpe en Gotek-diskettstasjon, disse leser virtuelle disker fra en minnepenn og generelt sett later som om den er en vanlig diskett-stasjon - like treg, men ingen morsomme lyder. Disse er produsert i Kina. som alt annet, og man kan få dem for rundt 200 kr for en som er 3.5" 1.44 MB kompatibel for bruk i PC. Disse må så flashes med ny firmware, man trenger en 3.3v FTDI kabel til rundt 30 kr fra samme selger og en del tålmodighet. Eventuelt kan du være lat og bare kjøpe en som er klar til bruk for rundt 300 kr fra en av Ebay-selgerne. En av de tingene ingen fortalte meg var at Gotek-en er kortere, og alt av kabler blir da for korte så pass på å bestille lengre kabler samtidig!

Den tingen jeg ikke satte meg inn i når jeg kjøpte min er at det er to typer Firmware tilgjengelig for disse for bruk med Amiga, Cortex og HxC. Cortex er helt gratis og man finner alt av informasjon man trenger for å ta denne i bruk på nettsiden deres. HxC derimot koster penger og lisensieres for 10€, men kan være greit å teste med Cortex først - da vet man at man kan flashe den så du ikke må bruke mer penger på et nytt forsøk, og mest trolig så fungerer den helt fint for dine formål.

Nå er selvsagt ikke Gotek-en laget for å passe inn i kabinettet på en Amiga 500, for Tramiel og de gutta der måtte være sær i sine valg av deler så diskettstasjoner for PC passer ikke uten å kutte vekk deler av siden (jada - jeg vet at bildet til venstre er av en Amiga 600, måtte bare teste den der først). Du får gjøre hva du vil, men personlig så er det en stor NO-NO når det kommer til ting som ikke har vært i produksjon siden den tiden da Backstreet Boys fortsatt var kule... ifølge enkelte.

Heldigvis så var den en fyr i Spania som 3D-printer en adapter for å holde disse for knappe 200 med porto, på den måten slippe man å bruke Dremmel-en på gammelt arvegods (bilde til høyre). Man må belage seg på å demontere Gotek-en for å få ut PCB-en, men dette er essensielt sett kun en håndfull skruer og ikke noe problem - det vanskeligste er å få på plass aktivitets-indikatoren (den grønne blinke-saken), men det er bare å bøye i vei og prøve å unngå kortslutning mellom beina eller mot andre interne komponenter.

Det siste som mangler er en USB-nøkkel og disse anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe sammen med Gotek-en dersom selgeren tilbyr en, har kjøpt en haug av dem med diverse problemer ved å bruke dem med enheten - fellesnevneren med de jeg har fått til å fungere er at de er 4 GB eller mindre. De som ikke fungerer gjør det tilsynelatende, men låser seg ved bytte av diskett eventuelt bare viser "---" ved reboot av maskinen.

Deretter må du bare få filen SELECTOR.ADF lagt over på den, jeg fikk denne med på en selvbrent mini-cd fra selgeren av Gotek-en. Det var omtrent da jeg oppdaget at ingen av maskinene jeg har kan lese dem, de er enten manglende eller av slot-in varianten som kun støtter full-størrelse plater. Sånn går no dagene! 

Uansett, er det en Cortex-basert Gotek så finner du den på nettsiden. Når du har fått den på plass starter du bare opp med med tellerverket satt til 000, og gitt at alt fungerer så kan du sette opp hvilket nummer fra 001 til 999 alle de andre diskettene dine skal tilsvare - dine egne lovlige kopier selvsagt, må ikke tvinge Erna til å blande seg inn i gammelt moro!"

Avslutter et typisk "too long - didn't read"-innlegg med noen ekstra bilder jeg ikke fikk plass til tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar