søndag 3. september 2017

Gamle datablader og mye moro

Året var 1993, jeg var den lykkelige rotunde karen med tilgang på både Commodore 64 (C64) og en 386 DX 25 Mhz (med matte-prosessor, montert av fadern sjøl). Ukelønnen lå på knappe 30 kroner, 10-eren og noe i rest gikk selvsagt til den ukentlige Donald Duck - de resterende 20 kroner var åpen for nøye og omstendelig kalkulerte innkjøp. Spillene var i dyreste laget og dermed begrenset til jul og bursdag, men databladene derimot...

Stedet var Narvesen på Leknes og jeg tror de ansatte der kjente meg godt, fordi jeg pleide å stå i opptil en time og stirre på de ulike bladene - spesielt den første tirsdagen å måneden, fordi det var da de skulle komme. Mesteparten av tiden, noen ganger måtte jeg stirre på dem helt til de fattet poenget og pakket ut varene som fortsatt lå på bakrommet. Andre ganger så var forsendelsene forsinket, en av fordelene med å bo på en øy ytterst ute i havet med altfor mange værutsatte ferger. Med andre ord så hengte jeg noen ganger der på onsdager også, torsdager kanskje og fredag var jeg på Camping så da fikk de ansatte også en pause. Jepp, de ble nok sikkert lei av meg.


Uansett, jeg hadde maskinene som på et tidspunkt hadde vært de råeste og jeg ville ha de siste spillene. Noen blader ga meg muligheten til å bare kikke på dem, de råeste av dem hadde vedleggs-disketter som til og med lot meg spille deler av dem. Disse var som regel importert fra eksotiske land som Storbritannia og USA, selvsagt med eksotiske priser - måtte som regel ut med alt fra 50-lappen til 75 kroner for herligheten. Uansett så ble det spillbare demoer av Catacomb Abyss, Syndicate og etter hvert til og med Doom!

Når det gjaldt sistnevnte måtte jeg på et punkt love foreldrene mine å ikke spille, NRK-nyhetene hadde visst vært særdeles overbevisende i forhold til at dette visstnok var det verste som noensinne hadde sneket seg over Norske-grensen. Pliktoppfyllende som alltid, men nyheten traff en måned senere enn disketten og da var demoen både rundet og grundig sirkulert i det utvidede nabolaget.

Tilbake til temaet så hadde vi ekstremt mye å velge mellom fra hyllene på Narvesen, de var tross alt serie-kongen. I alle fall ifølge reklamene. De var selvsagt ikke begrenset til den eksotiske varianten man måtte ha en oppdatert ordbok for å forstå - vi hadde selvsagt en hel haug Norske etterligninger å velge mellom og vi var heller ikke så "langt" bakom den siviliserte verdenen heller (begge utgavene nedenfor inneholdt omtale av spillet Legends of Valour).


Jeg likte klubb-bladet til Den Norske Hjemmedata-klubben (dNh) best, jeg forsto store deler av språket og de fokuserte på både C64 og PC (samt Amiga selvsagt). Og bladet var billig. Dessverre kun en håndfull tester i hvert av bladene, men de bugnet alltid av tilbud man kunne drømme om å ha råd til. Vedleggs-diskettene reklamerte stort om både det ene og det andre man sikkert kunne få bruk for en dag, men så var det langt mellom de kule spillene. Inkluderte demoen av Zool en gang, så da var mye pussig Norsk freeware tilgitt.

Jeg tok selvsagt vare på nesten alle bladene mine, jeg hadde arbeidet hardt for hver av dem og de månedene jeg fikk tak i mer enn et av dem så var det ekstra gressklipping og uoppfordret frivillig oppvask inne i bildet. Forventet å måtte saumfare finn.no det neste tiåret for å finne et eneste av hullene i samlingen, men hva finner man så?

Noen har allerede tatt seg bryet med å samle inn og digitalisere den komplette samlingen av dNH, vel - disse og en hel haug med andre blader fra det samme tiåret. Noen av dem svenske, men med tanke på korrekturen av de fleste databladene fra samme periode så vil man knapt merke forskjellen. Du finner nedlastbare PDF-utgaver av bladene på www.stone-oakvalley-studios.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar