mandag 18. september 2017

Compact Flash for Amiga 600

Som jeg nevnte tidligere så har jeg gjort relativt lite med min Amiga 600 til tross for at jeg hadde det fryktelig travelt med å få den inn i huset, selv om det nok hadde mer med min Amiga 500 å gjøre. Sammenhengen mellom de to virker sikkert flyktig utover modell-nummeret, men strengt tatt så bestilte jeg en annonsert fungerende Amiga 600 fordi jeg ikke hadde noen forventninger til at sistnevnte skulle fungere - noe den gjorde, så da trengte jeg den strengt tatt ikke.

Det tok sin tid, men til tross for at Gotek diskett-stasjonen gjør ting fryktelig enkelt sammenlignet med å fysisk håndtere hvor enn mange disketter spillet måtte føle for å komme på, så blir det raskt gammelt å reise seg fra sofaen annenhvert minutt - Monkey Island 2 kommer på 12 frickin disketter!

Alternativet da er å starte spillene fra harddisk, og i og med at vi nå vet at harddisker er bråkete saker som hele tiden bryter sammen så er det like greit å gå for Compact Flash (CF) isteden. Det man trenger er en 44-pin IDE-kabel dersom denne ikke fulgte med, 44-pin CF-adapter samt CF-kortet i seg selv.

De to førstnenvte får man billig via ebay.com eller aliexpress.com for under femtilappen, men CF-kortene kan være en utfordring. Det burde ikke være vanskelig, men med tanke på mengden falske kort (SD-kort også for den saks skyld) som enten rett frem ikke fungerer eller er produsert såpass utenfor spesifikasjonen at de fører til utallige feil så er det vanskeligere sagt enn gjort. Har kjøpt en håndfull kort og tilnærmet samtlige av dem har vært ubrukelige, så i dette tilfellet så vil jeg anbefale å bare kjøpe en pakke med adapter og kort fra en av selgerne på ebay (kjøpte mitt fra denne karen). Bedre å legge på en femtilapp og få noe som fungerer, i alle fall i dette tilfellet.


Hvis man har fundert ut hvordan man får opp dekslet på maskinen uten å klippe av eller banke opp noe med hammer, så er det enkelt å montere kort, kabel og adapter i maskinen - referer til bildet ovenfor til venstre for orientering. Legg merke til at pin-ene på hovedkortet er tynne og uforholdsmessig skjøre, så dobbelt-sjekk orienteringen så ikke noen blir bøyd eller hengende på utsiden av tilkoblingen.

Fungerte det? Nei, ikke i det hele tatt - dette til tross for at kortet kom forhånds-installert med Workbench 2.05 fra selgeren. Teknisk sett burde det fungere i og med at maskinen kommer med Kickstart 2.05 i ROM, men til tross for at jeg jukset ting til med å prøve Kickstart 3.1 først for å se om det fungerer uten at det gjorde noen forskjell den ene veien eller den andre - alt jeg fikk er det grå skjermen vist ovenfor til høyre.

Fordelen med CF-kort er at man kan plugge dem inn i en vanlig PC, og med emulatoren WinUAE så kan man emulere en Amiga 600 med det fysiske CF-kortet satt opp som harddisk. Du kan også bruke Win32DiskImager for å lage et image av kortet, konfigurere dette som en hardfile i i WinUAE, reparere eventuelle feil og så skrive filen tilbake på kortet. Det jeg fant ut er at en stock Amiga 600, uavhengig av Kickstart så lenge har støtte for harddisker, har det samme feil-symptomet.

Legger man derimot til litt ekstra Chip-RAM så fungerer alt som det skal, med andre ord så må jeg bruke enda mer penger for å få denne greie til å gjøre noe som helst utover det en Amiga 500 kan gjøre. Vel, fuck - er vel ordet som best beskriver situasjonen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar