fredag 22. september 2017

AST Go! Go! Adventure!

Jeg bare måtte, AST har SÅ mange utropstegn i absolutt alt av titlene på maskinene sine. Dette var sikkert et trekk slik at andre enn reklame-folk også fikk lov til å bruke tegnet på tastaturet, muligens folk som skriver omtaler av maskinen - se Omtale av AST Advantage! 6066d. Omtalen, for de som leste den omtaler AST Advantage! Adventure! 6066d, med andre ord enda flere bloody utropstegn!

Og nå gjør jeg det også, hiver utropstegn på slutten av ALT!

Uansett, tilbake til tema. Modellen med to utropstegn i tittelen (I win!) er multimedia-modellen av maskinen, mens de av oss som kun fikk ett eneste utropstegn på fronten av maskinen hadde ikke stort mer enn maskinen. Modemet hadde jeg sikkert nappet ut og kastet fremfor å ta vare på det, så ikke noe tap der. Lydkortet ville derimot vært et Creative Soundblaster 16 kombinert med hva jeg kun vil anslå er en 4x CD-ROM, dette derimot er egenskaper jeg også i dag ville ønsket at maskinen min skulle hatt!

Tanken var da at jeg ønsket å oppgradere maskinen min til noe som i det minste tilsvarer opplevelsen av en Adventure!-maskin (it's baaack!), med andre ord så var jeg i markedet for et lydkort tilsvarende eller forhåpentligvis et reelt Creative Soundblaster 16. Ser ut til at til tross for at kortene florerte i 96/97, så er de umulig å finne den dag i dag. Vil tro at folk tviholder på dem, sikkert alle de positive minnene etter å ha kvittet seg med en av de horrible ESS AudioDrive-kortene som fulgte med på Compaq-maskinene. Fant derimot et helt nytt ubrukt lydkort som visstnok skulle være fullstendig kompatibelt med kortet jeg egentlig ønsket meg, for knappe 200 kroner så er det uansett verdt følelsen av å ha noe tidsriktig og nytt!


Hele presentasjonen er omtrent så 1995 som man overhodet skulle klare å få ting, så da vet man at man har gjort et godt kjøp. Maskinen viser ingen tegn til at noe noensinne har vært montert i den, men et spørsmål som raskt kom opp i forsøket på å montere lydkortet; hvor kjip var AST i 1995? Som man kan se nedenfor til venstre så mangler flere av utvidelses-sporene, de er rett og slett kuttet for å spare noe som knapt hadde vært en femkroning i kostnader (sikkert derfor den kostet 9995,- og ikke 10000,-). Et annet problem er at det er brukt billigere kapasitatorer med av en størrelse som er i veien for selve kortene, til tross for at jeg vet hvordan man bytter de ut så liker jeg ikke å være tvunget til å bøye diskrete komponenter for å få et ISA-kort til å passe i maskinen!


Med ting bøyd unna og lydkortet hamret på plass, så var det over på installasjon av en CD-ROM. Selve CD-rommen fant jeg bakom absolutt alt på boden min, men å få den på plass burde uansett være langt mindre hårreisende. Trodde jeg. Som du ser på bildet ovenfor til høyre så er det trangt i disse maskinene, helt absurd trangt i den grad at jeg oppdaget hvorfor alle bilder viser CD-ROM installert i øverste slot. Hvorfor? Fordi det er ikke plass til strømkabelen koblet til harddisk dersom man kobler til strømmen på CD-ROM, det mangler rett og slett omtrent en halv centimeter for at dette skal kunne gå.

En halv time senere er CD-ROM på rett plass øverst i kabinettet, men det er fortsatt umulig å plugge i alt av kabler - den eneste måten jeg fikk dette til på var å skru ut strømforsyningen! Etter mye kjefting som kun en ekte nordlending er i stand til, så har jeg samlet tankene tilstrekkelig til å huske hvorfor jeg hatet å jobbe på de billige skrivebords-maskinene den tiden da de var ny. Det eneste de har gående for seg er at de i dag tar mindre plass på lageret - som er et lite skap bakerst i boden min så det begrenser seg raskt.

Alt fungerer og maskinen, den starter faktisk som normalt. Så normalt som ting kan bli når man sitter ved en Windows 95-maskin, den finner automatisk lydkortet (Plug and play anno 1995, baby!) - mangler selvsagt driverne og den finner man på den medfølgende cd-en. Jepp, supert og alt stoppet selvsagt brått opp med dialogen nedenfor til venstre. Noen har installert Windows 95 fra disketter, jeg har gjort det en gang som en del av utplassering fra skolen og det er en pyton opplevelse man kun ønsker sine fiender. Selvsagt er dette gjort uten å kopiere innholdet på diskettene inn på harddisken, så da kommer man ikke videre uten dem. Fant ikke Windows 95 cd-en min (som jeg faktisk kjøpte for egne penger en gang), men heldigvis så ligger den ute på archive.org nå.

MS Windows 95 er selvsagt en ulidelig sirup på denne maskinen, så alt av spill må foregå utenfor og det krever separat oppsett. Fant en god kilde av informasjon til det meste cd-rom i DOS, den tilhørende Goldstar (LG) fungerte utmerket sammen med min Plextor CD-RW (eneste jeg hadde liggende, forhåpentligvis noe enklere på vei).

Videre til spill, så satte inn Sim City 2000 SE i stasjonen og den installerte som normalt. Konfigurerte og startet spillet, deretter låste absolutt alt seg før maskinen plutselig restartet med påfølgende melding om at CMOS-informasjonen var forsvunnet. Ser ut til at strømforsyningen sannsynligvis er på sitt siste vers og i alle fall ikke er i stand til å håndtere belastningen av alt.

Crap!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar