lørdag 9. september 2017

Amiga 600, ut med gammelt ROM!

Gikk nylig til innkjøp av en Amiga 600 og så langt har jeg fått brukt den til absolutt nada, zilch and nothing! Vel, det har mer med en lengre-gående plan om å få satt den opp med WHDLoad, det vil si oppstart av spill fra harddisk [jeg enda ikke har]. Dette krever, i alle fall for de av oss som ikke snakker flytende AmigaDOS, en skikkelig installasjon av Workbench.

Planen for min Amiga 600 er rimelig den at denne skal være min oppgraderte maskin med alle de nye duppedittene, min Amiga 500 derimot skal være kilden til den nostalgiske originale opplevelsen. Med andre ord så ønsker jeg å bruke en relativt ny utgave av Workbench og endte opp med versjon 3.1. Nå er det slik at på disse versjonene og de forgående var det et krav til at programvaren i ROM må matche versjon av Workbench.

Kjøpte inn en ny versjon av Kickstart ROM 3.1 produsert av Cloanto, levert av Sordan Cheap Electronics i Dublin. Knakende godt folk, har vært der og elsker miljøet - byen Dublin altså, har ikke vært og rotet rundt i selve butikken. Brikken kom pent innpakket i hva som jeg antar en gang var et kapittel fra en bok om irske idretts-utøvere, fikk til og med hele kapitlet om da landets yndling og medaljehåp ikke en gang fullførte 5000 meteren under sommer-OL 1996. Kanskje like greit at boken ble revet opp og brukt som pakkemateriale, og det var ikke noe jeg hadde trodd at jeg noensinne ville kunne komme til å skrive om en bok.

Nåværende ROM-brikke røskes ut med makt, føler du for å bruke loddebolt eller brekkjern så har du gått løs på feil del av maskinen. En ting som jeg stusset veldig over er at den opprinnelige brikken har 40-pinner, plassert i en sokkel med 42-pinner - det er derfor den originale brikken ser noe avstumpet ut, verdt å notere seg dersom man senere føler for å å sette maskinen tilbake i original stand.


Maskinen booter til og med også etter operasjonen, viser til og med at jeg nå kjører versjon 3.1. Har ingen peiling på hvilke nye og fantastiske versjoner som ble lagt til i versjon 3.1, for det måtte man nesten vurdere å lese blader skrevet etter starten av det nye millenniet.  La meg heller avslutte med reklamen for ROM-brikken jeg rev ut og ærbødigst begravde i dele-kassen, hentet fra dNh nummer 2 fra 1992. Se på alle de funksjonene (muligens med forstørrelsesglass)!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar