torsdag 21. september 2017

Amiga 600 akselerator (Furia EC020)

Vel, jeg har fått på plass alt av minne (Chip RAM og Fast RAM) så skal til i min Amiga 600 for å kunne spille spill fra harddisken (egentlig et Compact Flash kort). Fantastisk, ikke sant? Jepp, jeg synes det.

Det som ikke er spesielt fantastisk er hastigheten, noe med perspektivet vil jeg tro. I sin tid mener jeg å huske at Workbench var ekstremt raskt å starte opp, og da til tross for at alt jeg hadde sett av OS-et var en Amiga 500 som bootet det opp fra diskett. Den delen med perspektivet var at dersom jeg sammenligner med 386DX-maskinen jeg hadde eller 386SX-maskinen jeg har nå så var Workbench oppe og kjørte omtrent før disse PC-ene hadde fullført BIOS Post, med andre hadde de ikke kommet i gang med å starte MS DOS 5.0 fulgt av MS Windows 3.0. I dag er vi vant med Android- og iPhone-telefoner som føles som sirup etter et år, men det vil strengt tatt ikke forberede for følelsen av 7.14 Mhz på en Amiga 500 eller 600 - vi har et nostalgisk forhold til spillene og selve maskinene, ikke ventetiden!

Løsningen da er å installere en såkalt akselerator for maskinen, disse bytter ut maskinens prosessor og legger som oftest samtidig til en mengde RAM samt annen funksjonalitet slik som matte-prosessorer. Disse kommer i prisklassene fra relativt dyr til eksotisk, så i denne kategorien skulle det være noe for alle.

En Vampire2-akselerator vil sette deg tilbake 2500 uten moms, og selv om denne vil gi deg helt ekstreme hastigheter takket være bruk av en FPGA-basert prosessor så har jeg personlig ikke noen interesse for dem - diskusjonen hvorvidt FPGA passer inn i kategorien emulering er av typen akademisk, men jeg vil ha noe litt mer autentisk. En ACA630 vil sette deg tilbake rundt 1500 uten moms og vil gi deg en Motorola-basert 68030 prosessor og hele 32 MB RAM. Kortet jeg derimot gikk til innkjøp av var en Furia EC020 som inkluderer den litt tregere 68020 prosessoren og  9.5 MB RAM i tillegg til matte-prosessor - uten moms koster dette kortet under tusenlappen, og hvis man skal tro benchmarkingene på skaperens hjemmeside så er den kun marginalt tregere enn ACA630.

Monteringen skal man tro det vide brede Internett kunne ikke vært enklere, noe som betyr at det tar 2 minutter hvis du har gjort det før og en halvtime neglbitende spenning hvis du aldri har gjort noe lignende før! I og med at jeg har gjort det nå, så får jeg passere videre i det minste noe av kunnskapen. Start med å montere plastikk-spacerne du fikk med i pakken slik at disse er på undersiden, fest på toppen med standard M3-muttere fra resteskuffen (disse fulgte ikke med). Rens raskt konnektoren på undersiden av kortet og den gamle prosessoren med elektrorens, se henholdsvis bilde nedenfor til venstre og høyre.


Tilbake til monteringen, så vil man se at det er fjernet en del av konnektoren på akseleratoren - dette er normalt og er gjort for at denne ikke skal være i veien for komponenten merket R102 rett ved siden av prosessoren. Alt som nå skal til er å line opp "hakket" med R102 og så presse så hardt man klarer for å få den på plass, på min maskin var dette såpass hardt at jeg måtte fjerne hovedkortet fra kabinettet for å få å klare å få den på plass. Anbefaler å legge noe i mellom ettersom loddepunktene går gjennom fingertuppene før den kommer på plass! Etter dette er det bare å få på plass eventuelle komponenter måtte ha fjernet så langt, og som man kan se av bildene nedenfor så begynner det å bli relativt fullt i den lille Amiga 600-maskinen.


Med alt dette unna vei så er det bare å starte opp og se hvorvidt man får ekstreme hastigheter eller blå-røyk. Heldigvis startet min helt utmerket, men som det så ofte bemerkes så ligger de vanlige feilene i maskinen og ikke i akseleratoren i seg selv. Generelt sett er løsningen ofte å bytte ut kapasitatorene på maskinen, sjekke med annen strømforsyning samt eventuelt også å prøve å starte opp uten CF-kort - maskinen prøver tross alt å kjøre 10 gangen raskere, så er det et underliggende problem så er det nå de eventuelt dukker opp!

Min Amiga 600 fungerte uten problemer, noe som er et lite under i og med at kapasitatorene fortsatt er de originale fra fabrikken og er dermed nå opptil 20 år over forventet levealder - noe å ha i tankene før man eventuelt bruker solide bunker penger på et av disse kortene. Se nedenfor for de obligatoriske skrytebildene, legg merke til grafen sammenlignet med original Amiga 600 og det faktumet at FPU også er detektert korrekt - Workbench skjermen viser også absurde mengder tilgjengelig minn!.


OBS! Maskinen krever gode Compact Flash-kort dersom man skal bruke dem som harddisk, mye av de billige Kina-kortene er for trege og man vil få problemer med oppstart av Workbench. Enkelte spill fungerer ikke med FPU aktivert, kortets tilhørende programvare kan benyttes for å deaktivere denne om ønskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar