torsdag 24. august 2017

Copam+ 386SXM/16

OK, det er offisielt - jeg har kjøpt altfor mye greier i det siste. Alt styret med innkjøp av inntil flere Amiga-maskiner, jepp - flertall, har ført til at i det minste lommeboken har slanket seg kraftig over sommeren. Var en tur innom finn.no, for er ikke det tingen å gjøre når man skal unngå å bruke penger man ikke har?

Uansett så snublet jeg heeelt tilfeldigvis over en annonse for en 386 som visstnok skulle fungere helt feilfritt. Ikke nok med det, de originale manualene var til og med inkludert - dette var tiden da man ikke var i stand til å gjøre noe som helst med maskinene uten dem. Ikke fordi jeg på den tiden knapt nok leste Amerikansk på universitetsnivå - hvem sa det var en dårlig investering å bruke 2-3 uke-lønninger på et enkelt utenlandsk datablad? Ikke denne karen, men over til poenget... Samtlige produsenter, til tross for å lage ting som var ment å skulle være 100% IBM-kompatible gjorde alt de kunne for å være så forskjellig de kunne innenfor detaljene som ikke var spesifisert.

Et lite klikk og knappe fjorten-dager senere så er den kommet. Ikke helt feilfri som lovet, men la oss oss inntil videre si oss fornøyd med at den starter opp uten å røyk-legge leiligheten. Ser ut til at noen klippet av en av ledningene til frontpanelet, diskett-stasjonen var frakoblet med en del bøyde pins og hva enn jeg prøver på så piper den om at CMOS-innstillingene er feil. Samt selvsagt mye rust, tror jeg ser en boks med rustfjerner i min fremtid!

Var nødt til å klippe av batteriet for å få nullstilt CMOS-innstillingene, ikke en reset-pin i sikte der dessverre. Uansett, har det ikke lekket djevelskap til nå så var det ikke akkurat et alternativ å vente til batteriet runder 30 år! Tilbake til innstillingene, så klager den tilnærmet uansett av hva jeg taster inn av verdier - selv ikke verdiene som hovedkortet selv har auto-korrigert ser den ikke ut til å være fornøyd med, men tror det kan noe med at maskinen tilsynelatende har 8 MB RAM montert mens den kun detekterer 4 MB.


Tror maskinen kan ha vært en noe billigere utgaven av den som ble omtalt i bladet InfoWorld fra 1989, den som er avbildet og omtalt ser ut til å være en del høyere og ha noe forbedrede utvidelses-muligheter. Maskinen min har fortsatt den originale harddisken på 40 MB, men vil anta at den fra fabrikken var oppgradert til 4 MB RAM ettersom det kun er to ulike sett med brikker i den. 

I og med at dette var en SX-utgave, det vil produsert med øye på å spare noen kroner i alle ender så er den nok bemerkelsesverdig tregere enn maskinen jeg selv husker at vi hadde. En 386DX 25 Mhz og matte-prosessor satt opp mot en 386SX 16 Mhz med et svakt håp om ettermontering av matte-prosessor vil være en nedtur, men man må ta det som fortsatt eksisterer.

Mye som må gjøres med denne for å bli fornøyd, men inntil videre så høres den i det minste rett ut!

1 kommentar: