søndag 27. august 2017

Amiga 500 Pakketilbud!

Dette er min Amiga 500. Det er mange som den, men denne er min. Min Amiga er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den, som jeg mestrer mitt liv. Det er vel omtrent det reklamen ville vært dersom Stanley Kubrick hadde regissert den, men fra spøk til alvor så får du aldri min Amiga - jeg brukte 25 år på å få fatt i en!

Brukte en del tid her om dagen til å lese i gjennom en del gamle datablader fra min barndom/ungdom og fant denne annonsen i første utgave av dNh (Den Norske Hjemmedata-klubben) fra 1990. I og med at maskinen min ser ut til å være stemplet med utført QA-kontroll 18. august 1989 så er det meget mulig at den ble kjøpt inn etter å ha blitt sett i denne eller tilsvarende annonser.

Dette var selvsagt uten monitor, men på den tiden så var de noe sånt som 4000 kr ekstra og dermed helt uaktuelt. Her måtte man bruke TV-en, eller idiot-boksen som den på den tiden var bedre kjent som - skulle visst ha hatt flere timers sendinger med gullfisk, men husker ikke denne delen. Vil anslå at ukelønnen min på det tidspunktet var på 25 kr - tilsvarende litt over 4 år uten en eneste bit smågodt, men det var nok sikkert databladene jeg kjøpte som kostet mest i den tiden - ironisk nok siden jeg kjøpte dem for å sikle over datautstyret som ble omtalt. Uansett, man kunne ikke kjøpe sånt for ukelønn - nærmest uansett hvor mye man enn ryddet på rommet sitt og tok oppvasken uten å bli spurt.


Vet ikke hva mamma og pappa tjente i 1990, men uansett om jeg gjorde det så ville de uansett ikke vært komfortabelt med å få det klistret opp på det store vide Internettet. Rundt gjettet i forhold til gjennomsnittslønningene for denne tiden ville en familie basert på en inntekt, samt noe ekstra inntekt fra mors side mens små-trollene er på skolen (thats me!) havne på rundt 220 000 kr per år.

Trekker man fra alt det som skal til for å ikke fryse ihjel eller generelt sett sulte, så satt man i gjennomsnitt igjen med kanskje 10% av dette - la oss si 22 000 kr, fordelt utover året får man omtrent 1800 kr å rutte med. Virker jo håndterbart det, man måtte bare unngå å spare penger til ferier, feire bursdager og skippe lørdagskosen - sammenhengende i et helt kvartal!

Veien gikk aldri i noen retning av en Amiga 500, vi forble en familie orientert rundt den mer alvorlige og fremtidsrettede IBM PC-maskinen - den vi hadde fordi Pappa brukte den til jobben. 25 år senere har jeg uansett klart det, jeg har nesten hele pakken - programvarepakkene er jeg ikke sikker på om i det hele tatt eksisterer lenger. Prislappen jeg endte opp på var rundt halvparten, det lønte seg å vente til prisene gikk ned og så opp igjen til det jeg betalte - rundt 1500 kr for maskin, kabler og en fungerende strømforsyning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar