søndag 16. april 2017

RC2014 Introduksjon

Med tøffe uttalelser angående forholdet vårt til elektronikk, så må man samtidig innrømme at til tross for en forholdsvis lang utdannelse innenfor datateknikk (føltes i alle fall lang) inkludert ørten timer med forelesninger over hvordan datamaskiner fungerer på så har jeg aldri bygd en selv. Jeg har satt sammen datamaskiner med utgangspunkt i ferdiglagde komponenter, men jeg har hverken designet eller egentlig bygd noen av komponentene på egen hånd.

Design får nok bli et prosjekt for den kommende høsten - sommer først selvsagt! Det å bygge dem skulle derimot vise seg å være langt enklere enn man først skulle tro, det viser seg å være store Internett-miljøer brakt sammen over kjærlighet til horribelt utdaterte datamaskiner. Man kan til og med å få tak i komplette byggesett for en forholdsvis billig penge (man må regne med en tusenlapp).

Hva?

Den jeg endte opp med å kjøpe inn var en maskin kalt RC2014 (se rc2014.co.uk). Maskinen er ikke ment å være en direkte gjenskapelse av noen spesifikk datamaskin fra starten av 80-tallet, men den skal likevel gi alt jeg håper folk husker fra de gode gamle maskinene som var i salg i perioden da jeg ble født (Spektrum ZX81, Apple I osv).


RC2014-maskinen har spesifikasjoner få hadde råd til da, men så må det være lov å kombinere følelsen av nostalgi og det å kunne eie noe man tidligere ikke hadde råd til. Her er spesifikasjonene for min maskin:
  • Zilog Z80 CPU 1 Mhz
  • 32 KB RAM
  • 8 KB ROM
Mer eller mindre tilsvarende Commodore 64-maskinen (ytelse, ikke teknologi) jeg og broren min var så heldig å få i gave fra foreldrene våre noen år senere.

Med utgangspunkt i den langt mer budsjett-orienterte datamaskinen jeg bruker for å skrive dette, så er den i stand til å utføre rundt gjettet 60 000 flere kalkulasjoner per sekund samt at den har noe slikt som 260 000 ganger mer minne!

Hvordan?

Byggesett av den elektriske variasjonen blir som oftest distribuert som et sett med ferdiglagde kretskort, selve komponentene i seg selv er ikke alltid inkludert eller i det hele tatt tilgjengelig fra den som lagde settet. Med andre ord må man potensielt handle disse inn selv, eventuelt håpe på at man allerede har noe av dette liggende i skuffen. RC2014-settet selges heldigvis med alternativer for å få hele settet, inkludert alt man måtte trenge av komponenter utover PCB-ene. Kommer derimot til å trenge en del utstyr for å komme noen vei.


Nødvendig utstyr:

LoddeboltAnbefales bruk av temperatur-regulert loddebolt ved lodding av kretskort, tilgang til en lettere fuktet svamp man kan bruke for å skrape av overflødig loddetinn på.
LoddetinnBlyfritt anbefales IKKE for amatører som meg. Økt bruk av giftige stoffer for å slippe bruk av bly høres ikke ut som en god ide.
TinnsugerHjelper når man har loddet feil ting på feil plass, brukes for å fjerne flytende tinn.
MultimeterHer trenger man et multimeter med kontinuitet, denne funksjonen hjelper en med å finne de plassene der man har koblet ting litt for mye ting sammen (eventuelt ikke i det hele tatt).
USB TTL seriell adapterDisse byggesettene kommer som regel ikke med mulighet for å koble til skjerm eller tastatur, når man skal kommunisere med maskinen vil må man bruke seriell-porten på en annen maskin - den som forsvant for 10 år siden.

Hvorfor?

I utgangspunktet så har hobbyer i seg selv ikke behov for begrunnelser, det relevante spørsmålet til en hobby er hva dette gir meg og ikke hvorfor? Dagens datamaskiner er langt mer komplekse, men like fullt er de bygd med de samme teknikkene i bunn - det å bygge en gammel utdatert datamaskin gir oss muligheten til å studere dem i detalj. Og, så er det veldig underholdende prosjekt (gitt at man har en sær interesse for datamaskiner)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar